𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

MĂ€be Johansson - MÄBE

Kategori: AllmÀnt

 
 
1. Tjenare! Hur Àr dagsformen?

Tja! Allt bra hÀr! Sitter och planerar lite inför gig/releasefest vi ska ha pÄ Skagerack i Strömstad 8 november. Vi och Aggressive Chill spelar live och Chassing (och lite jag) kommer lira musik frÄn DJ-bÄset.

2. Vems "fel" skulle du sÀga att det var att du började lyssna pÄ hÄrdrock?

Det var nog nÄgra olika faktorer tror jag utan att minnas exakt. Min kusin Mikael "Willy" Wilhelmsson fick in mig rÀtt tidigt pÄ KISS sen fick man ju lite grejer av klasspolare i förskolan och skolan. Förutom KISS tror jag det första man snöade in pÄ var TWISTED SISTER, WASP, JUDAS PRIEST och OZZY. Undrar ibland om man sökte upp hÄrdrocken eller om hÄrdrocken sökte upp en. KÀnns som det aldrig fanns nÄt alternativ. Sen har det ju blivit massa annan slags musik (bÄde hÄrdare och softare) men det dÀr kommer man ju alltid bÀra med sig.

3. Vilket var ditt första band? Vad hette det och vad spelade ni?

Mitt första band hette SIRENS YELL och det var jag pĂ„ bas tillsammans med Jon Nödtveidt (gitarr), Peter Palmdahl (sĂ„ng) och Ole Öhman (trummor). Vi spelade thrash och var vĂ€ldigt influerade av METALLICA, men Ă€ven av sĂ„nt som SLAYER, TESTAMENT och annan thrash som vĂ€xte fram dĂ„. Tror vi höll pĂ„ nĂ„t Ă„r med det bandet. Första giggen och första inspelningen var ocksĂ„ med SIRENS YELL sĂ„ det var ju grymt lĂ€rorikt. Sen har alla dessa mĂ€nniskor varit vĂ€nner för livet sĂ„ det kĂ€nns ju rĂ€tt coolt.

 Sirens Yell 1989 Peter Palmdahl, MĂ€be, Jon Nödtveidt, Ole Öhman (Foto Cred: Strömstad Metal-Scene) 
4. Vilka skulle du sÀga Àr dina förebilder inom musiken?

METALLICA kommer nog alltid vara det som verkligen stÄr ut som förebilder. Det var nÀr dom slÀppte Master Of Puppets som man nÄnstans kÀnde att det verkligen grep tag. Innan dess hade musik bara vart nÄt "kul" men dÀr kÀndes som om man tog det pÄ allvar och fattade att det var nÄgonting man vill testa pÄ sjÀlv. DÄ var jag 10 bast. Jag följer fortfarande METALLICA med stort intresse. Jag Àr jÀvlig imponerad av deras mod att gÄ egna och oprövade vÀgar. Resultatet Àr kanske inte alltid lyckat men...Jim Morrison och The DOORS Àr annars en stor förebild för texter och musik! Sen har man ju plockat pÄ sig hundratals förebilder och influenser frÄn alla olika hÄll och stilar.

5. Vilket band som Àr sprunget ur Strömstadscenen skulle du sÀga att du hÄller högst?

Det Àr ju givetvis DISSECTION. Dom hade ju egentligen aldrig nÄn konkurrens om man ska vara Àrlig. Vi i NOSFERATU hÀngde vÀl med rÀtt bra precis i början men DISSECTION stÄr ju i klass för sig bÄde i Strömstad, Sverige och vÀrlden inom deras genre. FrÄn första demon till Reinkaos har allt varit av absoluta vÀrldsklass! Man kanske Àr partisk men ÀndÄ..

6. Rabbits Carrot som du spelade med ett tag har ju bÄde ett rÀtt lustigt namn och en rÀtt lustig logo. Vet du var det namnet kom ifrÄn?

Jag har aldrig spelat med RABBITS CARROT sĂ„ jag kan inte svara för namnet, dĂ€remot var jag sessiongitarrist i DISSECTION fram till dom hittade John. Dom frĂ„gade om jag ville gĂ„ med i bandet men dĂ„ hade jag NOSFERATU. Det lĂ„ter kanske konstigt sĂ„ hĂ€r i efterhand att man tackade nej, men NOSFERATU var mer "mitt" band och vi i det bandet var ocksĂ„ vĂ€ldigt nĂ€ra polare. Jag har aldrig Ă„ngrat det för jag har alltid velat ha rĂ€tt mycket kreativ kontroll i banden jag Ă€r med i och som dom flesta vet klarade Jon och DISSECTION den biten rĂ€tt bra utan mig


(Svar frÄn Mikael "Willy" Wilhelmsson:

Tjena!! Tror det va sÄ att namnet kom till av att vi skulle vara tvÀrtom, pÄ ett humoristisk sÀtt! Jag o sÄngaren/bassisten Jocke KJ Axelsson lyssnade pÄ band som Slayer, Nuclear Assault , Metallica , Megadeth osv... och dÄ fick vi för oss att vÄrat band skulle heta nÄt med fÄnig innebörd , men som ÀndÄ kanske lÀt coolt, sÄ dÄ kom vi pÄ Rabbits Carrot! Sen nÀr Jon Nödveidt kom med i bandet hittade han pÄ logon och utformade den!! Ja , dÀr har du svaret! Mvh Willy)

 Nosferatu

7. BerÀtta lite om Nosferatu hur det bildades och varför det inte blev nÄn fortsÀttning efter bara tvÄ demos?

Dom fanns redan innan jag var med men spelade lite mer thrashigt. Dom ville ha med mig som bassist sÄ jag hoppade med. Efter ett tag började jag lira trummor istÀllet och dÄ tog vi tillbaka förra bassisten och ena gitarristen hoppade av. Det va egentligen dÄ vi började spela mörk och hÄrd death metal och blev det NOSFERATU som jag kommer ihÄg.

Vi körde pĂ„ rĂ€tt hĂ„rt nĂ„gra Ă„r och det slutade med att vi spelade in en singel. Efter vi spelat in var det lite strul inom bandet och bĂ„de mixningen av singeln och bandet rann ut i sanden. Vi pratade om det för nĂ„t Ă„r sen och ingen verkar minnas exakt vad som hĂ€nde. Vi hade kanske bara tröttnat lite och ingen orkade ta tag i det. Lite synd men sĂ„ Ă€r det ju ibland


 Nosferatu 1991 Jocke Rask, MÀbe, Martin Andersson

8. Ni slÀppte ju en compilation med Nosferatu 2012. Var det pÄ eget beslut eller fick ni nÄn förfrÄgan om det?

Vi fick en förfrÄgan av Cronis pÄ To The Death om att samla ihop allt och slÀppa en vinyl vilket vi gladeligen sa ja till. Det var jÀvligt kul att trÀffas och lyssna igenom allt gammalt och snacka minnen. Det var en fantastiskt kul tid. Att ha varit med om det och att se hela death metal-scenen vÀxa fram! Tapetrading, fanzines och hela den biten Àr grymt att ha varit med om. Death metal var ju hela ens liv just dÄ.

 Nosferatu - In Remebrance

9. Du spelade ju med Jon Nödtveidt i diverse band. Kunde du se tidigt hur han utvecklades i sin musik och till sist blev den hyllade musiker han var?

Jon var ju alltid den bÀsta musikern hÀr och han lÀrde mig jÀvligt mycket. Han kunde i stort sett spela vad som helst pÄ gitarr och innan han började spela thrash och death metal spelade han ju "vanlig" hÄrdrock i bandet THUNDER med nÄgra klasskompisar dÀr han 9-10 Är gammal briljerade med gitarrsolon jag inte ens skulle kunna spela om mitt liv hÀngde pÄ det. Sen kÀnde man ju jÀvligt snabbt att DISSECTION verkligen utvecklades supersnabbt. FrÄn de tidiga NIHILIST/ENTOMBED -influerande lÄtarna till att hitta en helt egen och unik stil som mÄnga har försökt kopiera (utan att lyckas). Det var visserligen inte bara p.g.a. han som DISSECTION lÀt som det lÀt men han var sÄklart en vÀldigt stor del av det. Han var verkligen en unik musiker och mÀnniska pÄ mÄnga sÀtt. Vi höll kontakten Ànda till slutet och han Àr jÀvligt saknad!

10. Det var ju mÄnga band i Strömstad med omnejd i slutet av 80-talet och början av 90-talet som började ge sig till kÀnna. Tyckte du det kÀndes som en speciell tid och att man kÀnde att nÄt var pÄ gÄng musikaliskt sÄ att sÀga?

Det kÀndes absolut. Det var ju liksom "vÄr" musik och scen. Inga andra hade ju nÄgonsin spelat nÄt liknande i Strömstad (eller pÄ sÄ mÄnga andra stÀllen heller för den delen) dÄ. Deathmetal-scenen i Sverige var unik och ny dÄ och vi i Strömstad var tidigt en del av den. BÄde med banden hÀr och med spelningar som Jon och vi andra arrangerade. GROTESQUE gjorde t.ex sin första spelning utanför Göteborg hÀr redan 1989. Sen att vi ligger nÀra Norge gjorde att vi fick kontakt med coola mÀnniskor pÄ andra sidan grÀnsen. Metalion (Slayer Mag) var t.ex hÀr pÄ alla spelningar sÄ vi byggde snabbt ett stort kontaktnÀt och rykte.

 Sarcastic PK, Erik, Jörgen, MÀbe

11. Du var/Àr ju sjÀlv en del av Strömstadscenen med alla dess band. NÀrheten till Norge och alla musiker dÀr fanns ju nÀr det begav sig. Men hur ser du sjÀlv pÄ alla trÄkigheter som hÀnde dÀr?

Vi fick ju ganska snabbt reda pÄ saker som hÀnde dÀr om man sÀger sÄ eftersom vi pÄ ett eller annat sÀtt stod i stÀndig kontakt. Jag sjÀlv var inte med nÄt i Oslo men mÄnga nÀra polare var ju och besökte Helvete och sÄnt. Just dÄ tÀnkte man inte sÄ mycket pÄ det faktiskt. Det var ju som det var liksom, men sen i efterhand han man ju reflekterat över det. Det gick ju sÄklart överstyr men det var samtidigt extremt kreativt och drivande. NÄgra av de bÀsta skivorna inom extrem metal kom ju ur allt det dÀr och det inspirerade ju oss hÀr nÀr vi fick höra advancetaper och sÄnt. . Alla ville toppa varandra pÄ alla sÀtt.

Sen tyckte jag nog att efter media drog igĂ„ng för mycket i Norge dog lite av mitt intresse för black metal. DĂ„ blev det mer frĂ„gan om att se "rĂ€tt" ut och följa black metal-mallen. Kreativiteten ebbade ut lite. Men det var onekligen en intressant period


 Sarcastic Jörgen, PK, MÀbe, Erik

12. PÄ nÀtet sÄg jag att du stod listad som att du spelat trummor i Nifelheim men kan inte hitta nÄn inspelning med det? NÀr var det? Var det bara som inhoppare eller hur ligger det till med det?

Det var gitarr jag spelade. Jag gjorde bara ett rep och det var före första plattan tror jag. Inte helt sÀker pÄ det dock. Jag tror jag i stort sett hade platsen som gitarrist om jag ville men det blev inte av sen av nÄgon anledning. Det var lite struligt att ta sig till deras replokal och sÄnt. Jag springer pÄ Pelle och Erik dÄ och dÄ sÄ jag fÄr nog friska upp minnet runt allt det dÀr nÄngÄng.

13. Vad var det som fick dig att i stort sett sluta med den hÄrdare musiken och gÄ över till att sjunga pÄ svenska?

Jag har aldrig sett det som att sluta med den hÄrda musiken det var bara en annan del av mig som ville ut. Jag gillar att prova pÄ nya saker och att sjunga pÄ svenska var nÄt jag hade velat göra jÀvligt lÀnge men tyckte inte det passade i metal. Sen Àr metal bara en del av allt jag lyssnar pÄ sÄ det var helt enkelt dags att slÀppa fram andra prylar som lÄg och bubblade.

Jag vill gÀrna göra nÄt med SARCASTIC igen framöver nÀr det passar alla i bandet. SÄ det Àr inte sÄ att bara för att jag spelar annan musik sÄ har jag inte slutat lyssna pÄ, skriva eller intressera mig för hÄrdare grejer. Det Àr fortfarande en stor del av mig men just nu Àr fokus pÄ mitt egna band bara.

 Sarcastic MÀbe, PK, Jörgen, Erik
 Sarcastic live 2008 Jörgen, MÀbe, Calle, PK

14. Fick du mycket skit för att du började köra pÄ svenska eller var det snarare tvÀrtom?

Skit vet jag inte, men det fanns ju sÄklart en del som tyckte att man bara ska göra pÄ samma sÀtt hela tiden vilket jag blir extremt rastlös av. Jag tillfredstÀller bara mig sjÀlv med det jag skriver och det gÀller bÄde det jag gör under eget namn eller med nÄt band. Jag försöker bara göra sÄnt som jag vill lyssna pÄ sjÀlv och skiter i vad andra tycker jag ska eller borde göra.

Sen Àr det ju mÄnga nu som lyssnar pÄ mig/oss nu som inte gillar thrash och death metal och som inte tycker jag ska göra nÄt sÄnt. Man kan inte lyssna pÄ vad andra vill, dÄ förlorar men enlig mig hela poÀngen med att vara kreativ.

15. Hur trött Àr du pÄ att jÀmnföras med ThÄström i alla recensioner? Eller tar du det som en komplimang?

Jag förstÄr ju vart det kommer ifrÄn och det finns nog inte sÄ mycket annat svenskt att jÀmföra med antar jag. Samtidigt vet ju jag att det finns sÄ mycket mer Àn ThÄström i det jag gör sÄ jag tar det inte sÄ allvarligt. Och hellre ThÄström Àn Ledin liksom... MÄlet Àr ju givetvis att min musik ska stÄ pÄ egna ben hur som helst.

 16. Förutom musiken du gör med bandet "MĂ€be" vilket band/inhopp skulle du sĂ€ga att du Ă€r mest nöjd med?

SjÀlvklart Àr man ju stolt över att ha varit en (om Àn extremt liten) del av DISSECTION men dÀr gjorde jag ju inget kreativt. SÄ jag skulle vilja sÀga att SARCASTIC ligger mig varmast om hjÀrtat. Speciellt i vÄr "andra" vÀnda dÄ vi körde igÄng igen efter ett lÄngt break. DÄ kÀndes det som vi hittade exakt hur vi ville lÄta och blandande bÄde gammalt och nytt. Thrash Àr nog den musikstil jag gillar mest inom hÄrdare metal och jag tycker det var coolt att vi körde pÄ med det trots att det i stort sett bara var death metal som gÀllde pÄ 90-talet. Jag skulle jÀvligt gÀrna vilja spela in och slÀppa en platta med SARCASTIC nÄngÄng. Vi har nÄgra riktigt bra lÄtar som ingen har hört plus massa bra gammalt som skulle behövas spelas in ordentligt. Vi fÄr se om det kan bli av inom nÄgra Är.

 Dissection 1991 Peter, Ole, Jon, MÀbe

17. Vilka band i vÄrat nÀromrÄde skulle du vilja lyfta fram lite extra?

Av det som finns idag gillar jag GERM BOMB (och Hathor som dom hette tidigare) som fan. Ser fram emot en ny platta framöver. Sen tycker jag att SNAKESKIN ANGELS frÄn Göteborg (med Kenneth Gagner frÄn Strömstad pÄ sÄng) har nÄt jÀvligt intressant pÄ gÄng och hoppas dom spelar in lite nytt snart. I övrigt kommer jag inte pÄ nÄt just nu som jag lyssnar pÄ.

18. Du har ju nyss slĂ€ppt en video till lĂ„ten Norrskensskimmer Och SolnedgĂ„ng. Vad kan du berĂ€tta om den? Det Ă€r ju mycket bĂ„t, hav och bohuslĂ€nsk skĂ€rgĂ„rd. Är det nĂ„t du inspireras av?

Jag och regisören Michael Espinoza ville bara göra en snygg filmisk video som gjorde lĂ„ten Ă€nnu mer intressant att lyssna pĂ„. Jag tycker att vi har lyckats. Är rĂ€tt trött pĂ„ videos dĂ€r man bara stĂ„r och spelar lĂ„ten. Just det temat med bĂ„t och hav passade det bara bra in just nu. Det Ă€r ju inget sommar-och-sol-vykort direkt. Det hade varit extremt trĂ„kigt att göra. Det Ă€r vĂ€l en av mĂ„nga saker jag inspireras av. Jag bor mitt uppe i det sĂ„ det blir nog sĂ„ undermedvetet hur som helst.

 MÀbe: Videoinspelning 2014
19. Nya albumet Mot Ingenstans Och Överallt Ă€r ju ute 3:e oktober. Vad har vi att förvĂ€nta oss av det?

Det Àr sÄ svÄrt att höra pÄ det "utifrÄn" men det Àr lite annorlunda tror jag. Lite lugnare tempo och mer varierat kanske. Jag har bara utgÄtt ifrÄn vad jag sjÀlv ville göra och inte lÄtit nÄt utifrÄn pÄverka. Förra plattans lÄtar hade vi spelat en del innan och den spelades mer eller mindre in live i studio. Denna gÄng har lÄtarna jobbats fram i studion. Just nu kÀnns det iallfall utan tvekan som det bÀsta jag har gjort i det hÀr formatet, sen fÄr man se om jag kÀnner sÄ om ett Är ocksÄ. Skivan finns att förhandboka pÄ alla stora nÀtbutiker.

20. Förutom det nya albumet, vad finns nu planerat i nÀrstÄende framtid för bandet?

Som sagt 8 november spelar vi i Strömstad (Skagerack) sen 15 november Àr det gig pÄ Sticky Fingers i Göteborg. Har lite annat pÄ gÄng efter dÀr ocksÄ men inga fler datum spikade Àn sÄ lÀnge. Vi vill iaf ut och lira en del i vinter/vÄr/sommar. HÄll koll pÄ hemsidan ( www.mabe.nu) för det som hÀnder.

 

Dissection men MĂ€be - Severed Into Shreds (1990) 2nd ever performance - https://www.youtube.com/watch?v=rfBi2wnq6yE

MÀbe - Bortom Alla Förbud - https://www.youtube.com/watch?v=3_QgEmY1I2g

MÀbe - Norrskensskimmer Och SolnedgÄng - https://www.youtube.com/watch?v=xXyo9djp6i0

Sarcastic - Cursed (Live Uddevalla 091001) - https://www.youtube.com/watch?v=rSgtT4oNrtU&list=UUi77jsQR7e_hljQSFRcbUEg

Sarcastic - Fistful Of Hate (Live skagerack Strömstad 2009) -  https://www.youtube.com/watch?v=yfX2odyKII4&list=UUi77jsQR7e_hljQSFRcbUEg

Foto Cred: Strömstad Metal-Scene (Past And Present)

 

Kommentera inlÀgget hÀr: