𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

Nicklas Rudolfsson - NECROCURSE, HEAVYDEATH

Kategori: AllmÀnt

 
 

1. Tjena! Hur Àr dagsformen?

Helt OK, söndagskvÀll, lite trött i ögat.

2. Hur började din musikaliska bana? Vilket var ditt första instrument?

Jag började tidigt vara intresserad av musik frÀmst för att min far spelade i band. Det var ocksÄ spÀnnande att titta och lyssna pÄ min morbrors LP skivor (AC/DC och annan 70-hÄrdrock) och slÄ pÄ en akustisk gitarr.
Första instrumenten var ett hemmabyggt trumset samt att vi gjorde "elgitarrer" i slöjden. Jag och en polare sÄgade ut extremt tuffa former pÄ gitarrkroppar som vi sedan mÄlade. SjÀlvklart hade vi "konserter" hemma med Judas Priest, Iron Maiden och Kiss pÄ högsta volym.

Fick ett begagnat trumset av farsan i början av 80-talet sĂ„ det blev nog mitt första riktiga instrument. Minns ocksĂ„ att jag började försöka ta ut lĂ„tar frĂ„n Black Sabbath - "Paranoid" med en gammal akustisk gitarr. Sedan dess har det rullat pĂ„ sĂ„ att sĂ€ga. Är alltsĂ„ sjĂ€lvlĂ€rd och kan knappt nĂ„gon "teori".

 Musikintresserad redan som liten parvel

3. KÀnde du tidigt att du ville syssla med musik pÄ en nÄgorlunda högre nivÄ?

Vet inte om man kan sÀga att jag nÄgonsin sysslat med musik pÄ högre nivÄ. Det mesta har varit ganska obskyrt och "underground". Aldrig haft nÄgon ambition att bli kÀnd. Men att skriva musik, vara med i band och musikprojekt har varit en stor och viktig del i mitt liv sedan slutet av 80-talet och Àr fortfarande. Sen Àr det sjÀlvklart kul om nÄgon gillar skiten man skriver och framför.

4. Vad kan du berÀtta om ditt första band? Vad hette ni och vad spelade ni?

Jag och en polare hade flera tidiga "band" nĂ€r vi var runt 10-12 Ă„r. Ett av dem hette Blöod och jag minns att vi spelade in demos hemma i pojkrummet med tvĂ„ kassettbandspelare. För varje pĂ„lĂ€gg blev det extra mycket brus haha. Det var först pĂ„ senare delen av 80-talet som jag började med band i riktig replokal. Det fanns en replokal i Ljungskile som hade namnet "34:an" och dĂ€r hĂ€ngde jag mĂ„nga kvĂ€llar/dagar i veckan. Var med i flera band och för att nĂ€mna nĂ„gra fĂ„r det bli Eternal Pain (speed/thrash, jag spelade trummor), Loud (heavy metal, jag spelade trummor). Tror Ă€ven Masticator (death metal, jag spelade trummor och skrev musik) började spela i den lokalen innan det bandet fick en bĂ€ttre lokal i Uddevalla. Crusaders Of Death var ett annat band (death/grind) som jag var med i och vi repade och spelade in i Scan’s slakteri i Uddevalla.

 Masticator

5. Är det trummor och gitarr du kĂ€nner dig mest bekvĂ€m med eller spelar du fler instrument?

Ja det Àr frÀmst gitarr och trummor jag lirar. Dock övar/repar jag inte för att utvecklas pÄ ett instrument sedan mÄnga Är tillbaka, det har jag inte tid med, prioriterar att skriva musik. Men visst gÄr det att lira bas och lite annat vid behov ocksÄ.

6. Vilka band/artister skulle du sÀga har varit förebilder för dig i ditt musicerande?

Det Àr förmodligen banden man lyssnade pÄ mycket pÄ i ungdomen som Black Sabbath, Kiss, Iron Maiden, Judas Priest, Candlemass, Mercyful Fate, Venom som sedan gick över till mer "extrema" band som Bathory, Hellhammer/Celtic Frost, Kreator, Slayer, Coroner, Death, Autopsy, Sarcófago, Morbid Angel och mÄnga fler...

7. Min första kontakt med dig var genom Swordmasters album Postmortem Tales. Hur kom det sig att du började spela med dom?

Som jag minns det fick jag frÄgan av Emil pÄ nÄgon fest. Tror det var nÀr Tobbe skulle börja repa med Dissection och dÀrmed sluta i Swordmaster. I början tÀnkte jag att det blir nog bara att lira trummor under en period men jag skrev allt ett och annat riff ocksÄ. Vi gjorde en del spelningar ocksÄ och det var en kul tid.

 

8. Swordmasters sista album Moribund Transgoria kÀndes lite annorlunda stilmÀssigt pÄ nÄt sÀtt. Lite skruvad pÄ ett bra sÀtt. Det kÀnns som det hade vart svÄrt att gÄ vidare med ytterligare ett album till dÀr. Hur kÀnde ni i bandet det dÄ? Och hÄller du med i mitt pÄstÄende?

Minns inte riktigt hur den plattan lÄter som helhet men det kan sÀkert stÀmma. Jag skrev nÄgra lÄtar och Emil nÄgra och sedan tror jag vi skrev nÄgra tillsammans. Kanske blev lite för spretigt material. Jag flyttade till PiteÄ efter den plattan och nÄgra av de andra startade Deathstars. Kanske var sÄ att en del av materialet pÄ Moribund var ett litet trevande steg mot Deathstars hÄllet, vem vet.

9. I vissa intervjuer sÄ lÄter det som om vissa gamla Swordmaster medlemmar hade kunnat tÀnka sig nÄgra Äterföreningsgig medans vissa Àr mer tveksamma. Hade du sjÀlv kunnat tÀnka dig det?

Ja det var snack om att göra ett gig i Strömstad för nÄgra Är sedan. Andreas ringde upp mig och frÄgade om jag var sugen och jag sa sjÀlvklart att vi kör. Men sen blev det inget av det.

 Live med Necrocurse

10. NÀr ni spelade runt Strömstad nÀr det begav sig med erat eget Swordmaster och band som Dissection. KÀnde du sjÀlv att det var en speciell tid med nya band som slÀppte blivande klassiska verk?

Tror inte det var nÄgot man tÀnkte pÄ nÀr man var inne i det sÄ. SjÀlvklart kÀnde man om det var en platta som lÀt bra eller inte men om det blir en klassiker eller inte kanske man först vet senare sÄ att sÀga.

11. Vilka band lyssnade du sjÀlv pÄ vid denna tiden och vilka kÀnde du hade potential att bli stora dÄ?

Om du menar runt Swordmaster perioden sÄ fÄr jag nog sÀga ungefÀr samma band som jag nÀmnde tidigare. Visst kom det lite nya demos/plattor ocksÄ som man lyssnade men har svÄrt att nÀmna nÄgot specifikt.

12. Du gör ju mycket annat ocksĂ„ som layout, producent, logos, mixar bla. Är det nĂ„t du alltid varit intresserad av eller Ă€r det som för mĂ„nga mindre band att det Ă€r en kostnadsfrĂ„ga?

Det var mer förr i tiden jag hade tid att göra diverse jobb Ät andra band mest för att det var kul. HÀngde i Los Angered Recording studion nÄgra Är och gjorde en del jobb som inspelningstekniker. Nu Àr det mest egna band/projekt.

 Runemagick
Runemagick

13. Du har ju varit vÀldigt flitig och varit med i mÄnga band bla Swordmaster, Runemagick, Deathwitch, The Funeral Orchestra & Necrocurse för att nÀmna nÄgra. Vilket eller vilka saker du gjort skulle du sÀga att du Àr mest nöjd med och hur har du tid att medverka i alla band?

Aktiviteten har kommit och gÄtt under Ären men pÄ 90-talet och en bit in under 2000-talet höll jag nÀstan enbart pÄ med musik pÄ ett eller annat sÀtt. Nu Àr det inte i samma utstrÀckning dÄ det Àr mycket annat som fyller dygnets timmar men musiken Àr fortfarande en mycket viktig del av mitt liv.
Vad jag Ă€r mest nöjd med
 ptja det mesta Ă€r ju skit haha. Mycket av det jag spelat in Ă€r ofta vĂ€ldigt snabbt inspelat och i mĂ„nga fall i "replokalstudios" sĂ„ kvalitĂ©n kan vara dĂ€refter. Men för att nĂ€mna nĂ„gra inspelningar/slĂ€pp som jag fortfarande kan tycka Ă€r bra Ă€r Runemagick - "Darkness Death Doom", The Funeral Orchestra - "We Are The End" och sen tycker jag vi fick till en hel del bra lĂ„tar pĂ„ Necrocurse - "Grip Of The Dead" och "Hard Death" plattorna. Senaste Ă„ren har det blivit en del demos/kassetter med HEAVYDEATH och nĂ„gra av lĂ„tarna blev faktiskt rĂ€tt bra om jag fĂ„r sĂ€ga det sjĂ€lv.

14. Kan du berÀtta lite om uppkomsten av Necrocurse?

Det var först ett 1-mansprojekt som jag hade lite vid sidan om. Men nÀr jag flyttade tillbaka till Ljungskile 2009 tog jag kontakt med nÄgra gamla polare (Johan BÀckman och Stefan Rodin) i omrÄdet som jag tidigare spelade med i band som Masticator mfl. för nu nÀstan 25-Ärsedan.
Vi snackade lite om att börja lira ihop igen och jag spelade upp gamla demo versioner av lÄtar och det blev ett snabbt beslut om att köra vidare pÄ materialet. Tror det var under 2010 som vi frÄgade Pelle "Hellbutcher" om han ville köra sÄngen och MÀrda hoppade in som 2:a gitarrist Äret dÀrpÄ. Sen rullade det pÄ.

 Necrocurse

15. Senaste slÀppet med Necrocurse Àr ju ep:n Hard Death frÄn början av Äret. Hur ser framtiden ut nu för det bandet?

Vi kör pÄ till och frÄn nÀr tid finns. Har spelat in en del demos sedan plattan spelades in 2012. Vi gick igenom alla demos hÀr om veckan och det finns nÀstan 10 lÄtar, sÄ vi har lite att jobba med. Materialet pÄ "Hard Death" Àr faktiskt en demoinspelning frÄn början som blev sÄpass OK att vi beslutade att slÀppa det pÄ 10" vinyl. Vi hoppas spela in nÄgot nytt under 2015. Ibland Àr vissa av oss upptagna med andra band.
Pelle har sitt Nifelheim som pÄ senare tid blivit vÀldigt aktiva igen och jag och Johan har HEAVYDEATH.

16. Johan BÀckman Àr stÀndigt Äterkommande i dina band. Tidigt i Masticator och senare i Runemagick, Necrocurse och Heavydeath. Vad kan du berÀtta om honom och Àr det en person du alltid trivts att joba med?

Johan Àr en duktig bassist. Vi gick i samma klass pÄ högstadiet och det var dÄ vi började lira tillsammans. Men jag kan inte minnas att han var med i Runemagick, inte som fast medlem i alla fall.
I HEAVYDEATH funkar det skitbra nÀr vi jobbar ihop. Basen har en ganska stor roll i det bandet eftersom det Àr en "power-trio". Jag spelar gitarr och nÀr vi spelar in kör jag bara en gitarr, inga pÄlÀgg som extra kompgura eller solon. Enbart en gitarr tagning (dock med 3 stÀrkare samtidigt). SÄ dÀrför har basen en viktig roll i musiken.

 Nicklas, Andy, Hellbutcher

17. Ditt senaste band Heavydeath dÀr du hanterar sÄng och gitarr drar mer Ät doom/death hÄllet. Hur kom det bandet till?

Bandet startades under 2013 av mig och Johan. Men det finns faktiskt en liten förhistoria kring detta. Jag tror det var under 2008 som jag och Daniel Moilanen (som senare blev medlem i HEAVYDEATH sommaren 2014) bokade en dag i Sonic Train Studios och jammade ihop en lÄt pÄ över 20 minuter. Men vi hann inte göra klart materialet sÄ det blev inget av det hela. Sen kom det massa andra saker i mellan och Ären gick... Men rent lÄtskrivarmÀssigt sÄ kan man sÀga att HEAVYDEATH Àr en fortsÀttning pÄ det som jag och Daniel pÄbörjade 2008, och nu Àr alltsÄ Daniel ocksÄ med i bandet. Han lirar inte pÄ demosarna/kassetterna men lirar pÄ plattan vi spelade in i somras (slÀpps pÄ Svart Records tidigt under 2015).
Eventuellt kommer vi slutföra inspelningen (gÄr under namnet "DEMO 0") jag och Daniel pÄbörjade och Johan fÄr lÀgga bas, vi fÄr se...

 Heavydeath

18. Förutom en del demos har ni nu slÀppt ep:n They Had No Names med Heavydeath som slÀpptes pÄ kassett vilket ju Àr jÀvligt hÄrt. Finns det planer pÄ en fullÀngdare?

Ja vi har redan spelat in en platta. Vi gjorde det i replokalen under nÄgra dagar i somras. Svart Records slÀpper LP och CD i början pÄ 2015. Innan dess kommer ocksÄ en LP med DEMO III och IV samt en samlings CD med diverse demo material. Vi har varit ganska produktiva och effektiva under 2014.

 Jobbigt ibland...

19. Har din musik du lyssnar pÄ Àndrat sig nÄgot genom Ären eller lyssnar du pÄ samma nu som dÄ? Och finns det nÄgra av dagens band som du tycker förtjÀnar lite mer uppmÀrksamhet?

Jag lyssnar pÄ ungefÀr samma musik/band/plattor om för 20-25 Är sedan. SjÀlvklart kommer det lite nytt gött ocksÄ. GÄr det lite i perioder nÀr jag lyssnar pÄ tyngre eller snabbare musik. Nya Nifelheim "SataNatas" har gÄtt varm i bakgrunden pÄ jobbet nÄgra mÄnader. Annars gillar jag senaste slÀppet med Ocean Chief  - "Universums HÀrd", Ellorsith kassetten "1959" Àr rÀtt tuff ocksÄ. Kommer inte pÄ nÄgot mer just nu.

20. Hur ser den nÀrmsta framtiden ut nu för dig och dina band? Fler slÀpp, spelningar eller annat?

Utöver att slÀppa nytt material sÄ hoppas jag att det blir mer lira live med Necrocurse samt göra live debut med HEAVYDEATH.

LĂ€nkar:

Heavydeath:

www.heavydeath.com

bandcamp.heavydeath.com

www.youtube.com/channel/UCt0qj6xcFf_auMlpURlBqLQ

www.facebook.com/heavydeathofficial

www.youtube.com/watch?v=izBfsCvoiJw

Necrocurse:

www.necrocurse.com

www.facebook.com/necrocurse

www.youtube.com/watch?v=RmbivKDnEI4

Runemagick:

www.runemagick.se

The Funeral Orchestra:

www.funeralorchestra.com

 

Kommentera inlÀgget hÀr: