𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

5 Album - Tobias Fongelius (Voodus)

Kategori: AllmÀnt

Tobias
 
 Guns nŽRoses - Appetite For Destruction (1987)
 
Om vi börjar frÄn att jag var liten, kanske 6 Är, sÄ var det albumet som verkligen fick upp mina ögon för hÄrdrock (eller egentligen som skapade mitt intresse för musik) "Appetite for Destruction" med Guns NŽRoses. JÀvlar i min lÄda va jag fastnade för den plattan! Det var fanatiskt lyssnande och samlande pÄ allt som hade med GNR att göra i rÀtt mÄnga Är frÄn och med att jag hörde dom för första gÄngen. Om jag inte minns fel sÄ var det nog en topplista som hette "Tracks" pÄ P3 som hade med "Paradise City"! SÄ tack för det Sveriges Radio! Haha!
 
W.A.S.P. - Live in the Raw (1987)
 
NÀr jag var runt 12 Är sÄ kom min storebror hem med ett vhs-band som han hade fÄtt lÄna av en ny klasskompis. Det sÄg sÄ jÀvla rÄtt och hÄrt ut sÄ jag blev helt paralyserad! Och det var WASP Videos.... In the raw. Och med det sÄ öppnade sig en helt ny, mörkare och rÄare vÀrld för mig. Och jag kastade mig huvudstupa in i den! Senare sÄ köpte jag "Live.... In the Raw" sÄ det fÄr bli det albumet helt enkelt.
 
Cradle of Filth - Cruelty And The Beast (1998) / Dimmu Borgir - StormblÄst (1996)
 
NĂ€sta stora musikaliska milstolpe i mitt liv mĂ„ste ju vara nĂ€r jag kom i kontakt med black metal för första gĂ„ngen. Jag Ă€r uppvuxen i en liten bonnahĂ„la pĂ„ Orust sĂ„ det fanns inte direkt nĂ„gon annan som lyssnade pĂ„ min typ av musik i min omgivning. Men nĂ€r jag började i högstadiet sĂ„ gick det en jĂ€vligt tuff snubbe dĂ€r med lĂ„ng skinnrock och de obligatoriska uppochner vĂ€nda korsen samt pentagramhalsband! Jag blev ju sĂ„klart nyfiken pĂ„ honom direkt! Efter lite sprĂ„kande med varandra sĂ„ tog han med sig tvĂ„ skivor till mig som han tyckte att jag borde lyssna pĂ„. Och det var "Cruelty and the Beast" med Cradle of Filth (som precis hade slĂ€ppts) samt "StormblĂ„st" med Dimmu Borgir. Och jag blev totalt jĂ€vla brĂ€dad! Det kĂ€ndes som att jag Ă€ntligen hade hittat hem! Allt bara föll pĂ„ plats. Jag lyssnade pĂ„ dom tvĂ„ skivorna exakt hela tiden. Till och med nĂ€r jag sov. Även om jag idag inte lyssnar pĂ„ nĂ„got av dessa album eller band lĂ€ngre sĂ„ Ă€r jag evigt tacksam för att jag fann dom dĂ„ jag gjorde det. Dom har satt ett enormt spĂ„r i mig. Framför allt Cradle har nog banat vĂ€g för mitt eget sĂ€tt att skriva musik i mĂ„ngt och mycket. Jag tĂ€nker dĂ„ frĂ€mst pĂ„ att jag har en förmĂ„ga att ofta skriva vĂ€ldigt stort och episkt med nĂ€stan alltid en "berĂ€ttande" kĂ€nsla i grunden, precis som Cradle of filth.
SÄ hÀr mÄste jag tyvÀrr bryta din 5 albums regel! Ha ha! Det blir helt enkelt en delad plats pÄ "Cruelty and the Beast" och "StormblÄst" 
 
Dissection - The Somberlain (1993)
 
NÀsta stora upptÀckt Àr ju den viktigaste i mitt liv.
Återigen Ă€r det min storebror Johan som banade vĂ€g Ă„t mig! Det var nĂ€r han kom hem med "The Somberlain"! Jag trodde att jag redan hade hittat hem med Cradle of Filth och Dimmu Borgir , men jag var tydligen fortfarande nĂ„got vilse! För helvete sĂ€ger jag bara för jag finner inga ord! Dissection har sedan dess varit och kommer alltid att vara mina husgudar. Jag samlar pĂ„ alla pressar i alla format jag kan komma över med Dissection för att jag kĂ€nner att Ă€r dom inte hos mig sĂ„ Ă€r dom inte pĂ„ rĂ€tt plats! Jag har inte stenkoll lĂ€ngre, men jag har vĂ€l runt 200 - 220 olika pressar och bootlegs idag. Och mer ska det bli! Jag ska ha allt!
SÄ jag fÄr helt enkelt vÀlja "The Somberlain" hÀr. Eller fÄr jag slÀnga in alla Dissection slÀpp?
 
Ascension - With Burning Tongues (2009)
 
Om jag ska hoppa till lite senare Är sÄ Àr nog det idag aktiva bandet som betyder mest för mig Ascension. Dom Àr helt jÀvla fenomenalt fantastiska pÄ att skriva musik. Det bara sprutar inspiration ur dom rÀtt in i mitt sinne! Dom Àr sÄ nÀra perfektion man kan komma. Det första jag hörde med dom var en EP som heter "With Burning Tongues". Nu Àr det precis som med Dissection att allt som Ascension slÀpper lika bÀst. Men jag mÄste ÀndÄ vÀlja "With Burning Tongues" dÄ det var det första jag hörde med dom.
 


 
 
Kommentera inlÀgget hÀr: