𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

5 Album - PO Hogebrandt (Exhausted Cocks, Gut Grippers, Mindblaster)

Kategori: AllmÀnt

PO
 
 Sex Pistols - Never Mind The Bollocks (1977)
 
Som född i mitten av 70-talet var det bara att vÀlja mellan synth eller hÄrdrock. Det var inget svÄrt val. Fram till 11-12Ärs Äldern var det endast hÄrdrock som gick att lyssna pÄ. DÄ började en kille i klassen som lyssnade pÄ punk och framförallt Sex Pistols. Som en liten snorvalp var det naturligtvis intressant med den upproriska musiken. Never mind the bollocks Àr ett mÀsterverk inom punkrock. Bara lyssna pÄ Seventeen, Bodies och Holiday in the sun för att nÀmna nÄgra. Grym gitarr, sköna körer och lagom skitigt ljud. Inspelad i en tid nÀr musik kunde vara bÄde farlig och omoralisk pÄ riktigt! Underbart!
 
 Sodom - Agent Orange (1989)
 
Inte den bĂ€sta Sodomskivan men den första jag hörde. Innan detta hade jag bara hört ”gullig” thrash typ Metallica och Megadeth. Även om Agent Orange var skitbra nĂ€r jag snöade in pĂ„ den sĂ„ mĂ€rkte jag ganska snabbt att det finns bĂ€ttre skivor med Sodom. Tycker idag att det Ă€r en trevlig skiva men som inte spelas sĂ„ ofta i mitt hem. Agent orange blev en inkörsport till ”riktigt thrash” och blev dĂ€rmed viktig för mig.
 
 Scorpions - Virgin Killer (1976)
 

NĂ„gon gĂ„ng i mitten/början av 90-talet satt jag i Uddevalla (förmodligen hemma hos Petrone) och grumlade mitt omdöme. Det föreslogs att vi skulle lyssna pĂ„ Scorpions. Det uppstod sĂ„klart protester frĂ„n diverse nĂ€rvarande fyllon inklusive mig sjĂ€lv. Jag vet ju(?) att denna grupp endast gjort skit, typ ”Wind of change” men jĂ€vlar vad fel jag hade. Scorpions tre första skivor med Uli Jon Roth Ă€r svinbra. Virgin killer Ă€r en sjukt bra skiva. Ljuvligt gitarrspel!

Full album link

 

Anti Cimex - Scandinavian Jawbreaker (1993)

 

Efter att man vinglat likt en alkis med egen hembrÀnnare mellan punk och metal blev jag otroligt glad nÀr denna skiva kom. Det Àr för mig en perfekt blandning mellan dessa genrer. Jonssons sÄng Àr bland det rÄaste som finns. Ren desperation blandat med Ängest. Ljudet pÄ skivan Àr smutsigt och hÄrt. Tufft trumspel! Bara lyssna pÄ Dogfight! SlÀpigt och gött!

Full album link

 

Motörhead - 1916 (1991)

 

DÄ var det bara frÄgan vilken skiva med Motörhead jag skall pÄstÄ har betytt mest för mig. Motörhead Àr nog den grupp som prÀglat mitt musikintresse allra mest. SÄ smutsigt och tufft, bÄde musikaliskt och pÄ bild. SvÄrt att vÀlja en skiva som Àr mer viktig Àn nÄgon annan men eftersom jag Àr tvungen fÄr det (godtyckligt) bli 1916. Det var runt den tiden jag sÄg dem för första gÄngen, vilket var magiskt. 1916 Àr för mig en brytpunkt i Motörheads karriÀr. Allt till och med 1916 Àr bra men efterÄt Àr det endast enstaka bra skivor.

Full album link

 

 

 

 

 

 

 
Kommentera inlÀgget hÀr: