𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

5 Album - Ellinor Andersson - Electric Hydra, Astroqueen

Kategori: AllmÀnt

Ellinor
 
Wovenhand - The Threshingfloor (2010)

BÄde Wovenhand & 16 Horsepower hÄller jag högt. Mörkt, hypnotiserande och trollbindande. Den gemensamma lÀnken mellan dem heter David Eugene Edwards. Det var kÀrlek frÄn första början och jag försöker alltid se Wovenhand/DEE live nÀr jag har chansen. Omslaget pÄ denna har jag intatuerad pÄ benet.

 

FavoritspÄr: Sinking Hands / His Rest / Terre Haute

Full album link

 

The Hellacopters - PayinÂŽ The Dues (1997) / Entombed - Wolverine Blues (1993) / Death Breath - Stinking Up The Night (2006)
 
Dessa album fĂ„r dela pĂ„ samma plats eftersom de har Nicke Andersson som gemensam nĂ€mnare. Jag hade en period i tonĂ„ren dĂ„ jag lyssnade mycket pĂ„ Backyard Babies och Hellacopters. Jag hade fĂ„tt mitt första jobb som 14-Ă„ring och alla pengar gick till att springa till skivbutiken i Uddevalla eller att bestĂ€lla skivor pĂ„ Ginza. PĂ„ baksidorna av albumen sĂ„g jag att mĂ„nga av skivorna var inspelade i nĂ„got som hette Sunlight Studio hos nĂ„n snubbe som hette Tomas Skogsberg. Det gjorde att jag upptĂ€ckte annan bra musik i form av Entombed, Dismember, Merciless, Grave etc. Snacka om att jag var i himmelriket nĂ€r jag som 16/17-Ă„ring fick till tvĂ„ veckors praktik i just Sunlight Studio i Stockholm! Skivan med Death Breath mĂ„ste vara med för att jag bara ÄLSKAR att det ruttna, göttiga och köttiga med dödsmetall!

FavoritspÄr:
PayinÂŽthe Dues: Hey! / Soulseller
Wolverine Blues: Wolverine Blues / Demon / Full of Hell 

Stinking up the Night: Heading for Decapitation / Flabby little Things from Beyond

 
Killing Joke - Killing Joke (2003)

NÀr jag hörde Jaz Colemans röst i speciella Killing Joke första gÄngen kÀndes det som jag hade hittat hem. Denna skivan med Dave Grohl pÄ trummor Àr en stor favorit som jag ofta kommer tillbaka och lyssnar pÄ. Det Àr tungt, brutalt och vackert och de Àr minst lika bra live. 

 

FavoritspĂ„r: The Death & Resurrection Show / Asteroid / You’ll Never Get To Me

Full album link

 

 The Sword - Warp Riders (2010)
 
Ett favoritband, en favoriskiva och ett favoritomslag. De tre första spÄren gÄr liksom inte att vÀrja sig mot, de bara Àr sÄ överjÀvligt bra! Kommer ihÄg att jag hade Tres Brujas som ringsignal pÄ telefonen hur lÀnge som helst, nu har jag den bara pÄ ljudlös.

FavoritspÄr: Hela jÀvla plattan!
 
Mark Lanegan - Blues Funeral (2012)
 
Har man inte lyssnat och upptÀckt Mark Langan Àn tycker jag att man bör göra det genast! Denna skivan snurrar ofta pÄ hösten/vintern nÀr allt e som mörkast och dystrast. Den var en stor tröst under förra Äret som nog var det tyngsta Äret i mitt liv. Men i denna skivan fick jag stor tröst. Rekommenderas!

FavoritspÄr: Breeding Buddy Waters / Ode to Sad Disco / Harborview Hospital
 
Andra skivor som jag lyssnar mycket pÄ:

Kyuss - Welcome to Sky Valley

Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath

Kind - Mental Nudge

King Buffalo - Repeater

All Them Witches - Nothing as the Ideal

Prodigy - Fat of the Land

Cave In - Heavy Pendulum

Slayer - Seasons in the Abyss

Fleetwood Mac - Rumours 

Down - Nola 

Trouble - Plastic Green Head

Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf 

Rival Sons - Great Western Valkyrie

Alice In Chains - Dirt

Soundgarden - Superunknown

 

VIDEOS

Electric Hydra - Blackened Eyes
 

 
 
Kommentera inlÀgget hÀr: