𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

5 Album - Mattias Ottosson (Nekromant)

Kategori: AllmÀnt

Mattias (Foto:Robert Qvist)
 
Manowar - Into Glory Ride 1983, Hail To England 1984, Sign of The Hammer 1984
 
Jag inleder denna lista med ett flagrant regelbrott dĂ„ jag inte kan vĂ€lja vilket av dessa album som betytt mest för mig. Även om jag Ă€lskade Manowars mer lĂ€ttillgĂ€ngliga skivor var dessa nĂ€stintill allt jag lyssnade pĂ„ i 12-Ă„rsĂ„ldern. Det fanns en rĂ„het och simplicitet kombinerat med en mindre producerad ljudbild vilket gjorde att skivorna kĂ€ndes som mina, som att det var nĂ„gon form av exklusivitet kopplat till att kunna uppskatta dem. I efterhand kan jag se Hail to England som en slags introduktion till den hĂ„rdare sidan av hĂ„rdrock.

Med en pistol mot huvudet skulle jag nog vÀlja Into Glory Ride framför de andra, trots det smÄtt genanta öppningsspÄret.

BÄST: Secrets of Steel.

SÄMST: Bassolo. Naturligvis.

Full album link Into Glory Ride

Full album ink Hail To England

Full album link Sign of The Hammer

 Dissection - Reinkaos (2006)
 
HÀr kommer alla kyrkbrÀnningsivrare och getingdists-entusiaster sluta lÀsa. Jag Àr medveten om vilken pÄverkan Dissections tidigare skivor hade pÄ den svenska extremmetalscenen men av nÄgon anledning nÄdde aldrig dessa mig i yngre Älder utan jag blev introducerad till dessa giganter Är 2006. Jag hade visserligen redan kÀrat ner mig i olika former av black metal (om man nu ska kalla Reinkaos för black metal) men jag hade aldrig hört det presenteras med denna typ av lÀttillgÀnglighet och, tillÄt mig sÀga, entusiasm. Det finns fan inte mÄnga skivor dÀr samtliga spÄr hÄller absolut toppkvalité och kÀnns fullstÀndigt sjÀlvklara.

BÄST: Black Dragon.

SÄMST: Internal Fire.

 
Mercyful Fate - Melissa (1983)

En numera avliden nÀra vÀn introducerade mig för dessa danskar. Han hade kommit över skivan frÄn en person som var nÄgon typ av mentalpatient, men exakt hur det var med den saken lÄter jag vara osagt. Vid första anblick visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med dessa kastrattjut, kÀllardist och onekligen oortodoxa lÄtbyggnationer. Det fanns nÄgot i det, men jag var för omogen för att hitta det pÄ en gÄng. Ju fler Är som gick sÄ har skivan bara vÀxt och vÀxt och Àven om jag tar höjd för eventuell nostalgi sÄ Àr denna platta helt unik för mig. Det finns en stÀmning och en vibe (för att uttrycka mig som kidsen) som jag inte hittat nÄgon annanstans. Det Àr nog just injektionen av mörker i vad som egentligen Àr helt vanlig 80-talsmetal som gör att jag kan ÄtervÀnda till denna skiva Är efter Är.

BÄST: Satans Fall.

SÄMST: At the Sound of the Demon Bell.

Full album link
 
Grand Magus - Iron Will (2008)

Jag klassar fortfarande Grand Magus som en ny bekantskap trots att jag lyssnat pĂ„ dem i 15 Ă„r. Även om denna trio fortsĂ€tter slĂ€ppa kvalitetsplattor sĂ„ tror jag att Iron Will Ă€r vad bandet egentligen handlar om. Detta Ă€r vanlig heavy metal, sagt med den största möjliga respekt. Den ytterst smakfulla injektionen av nordisk elegans Ă€r vad som separerar Grand Magus frĂ„n gemene powertrio, och ingenstans visar sig detta bĂ€ttre Ă€n pĂ„ Iron Will. Det finns ett sjĂ€lvförtroende och en sjĂ€lvklarhet som gör egentligen ganska ordinĂ€ra riff till nĂ„got som tar sig in under huden pĂ„ mig. Textmaterialet, ljudbilden och den visuella aspekten arbetar ihop med sjĂ€lva lĂ„tmaterialet och bygger nĂ„got riktigt speciellt.

BÄST: Silver Into Steel.

SÄMST: Nej.

Full album link

Bathory - Hammerheart (1990), Blood on Ice (1996)

Regelbrott nummer tvÄ. Jag likt mÄnga andra i min generation lyssnar nödvÀndigtvis inte uteslutande pÄ hela album utan Àr fria att cherrypicka, vilket sÄklart Àr otroligt posöraktigt och untrve men sÄdant Àr livet. Det fÄr vi nog tacka mp3-formatet samt lÄngsamt internet för. Som alla vet sÄ genomgick Bathory en förÀndring runt 1990. AvgrundvrÄl byttes mot stÀmsÄng och stensÄgsdist mot fingerplock. Hur mycket de tidiga plattorna Àn betydde för dÄtidens (och nutidens) extremmetalscen sÄ Àr det denna förÀndring som gjorde Bathory till vad det Àr för mig. Vid sidan av Manowar Àr Viking-Bathory det som betytt mest för mig, förmodligen mer under det senaste decenniet. HÀr finns samma kÀnsla av intimitet och exklusivitet som jag fick under min barndom med Manowar men pÄ ett svenskare, Àrligare sÀtt. Den som letar efter inspiration bör göra en djupdykning i detta.

LÅTFÖRSLAG: One Rode to Asa Bay, The Lake, Through Blood by Thunder, Blood and Iron, The Woodwoman, Foreverdark Woods m.fl.

Full album link Hammerheart

Full album link Blood on Ice

Mattias
 
Musik
 
Video
 
 
 
 
Kommentera inlÀgget hÀr: