𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

Johan Wanloo - Serietecknare mm

Kategori: AllmÀnt

 
Foto: Johannes Klenell
1. Vilken sorts musik lyssnade dina förÀldrar pÄ nÀr du vÀxte upp?
Min mamma lyssnade pÄ det som spelades pÄ radion. Min pappa var vÀldigt jazzintresserad. Men deras "aktiva musikdiggartid" var över nÀr jag barn. Stereon stod och samlade damm och skivorna hade vi barn mestadels som frisbees.

    2. Var det nÄgra av deras skivor som stod ut och som du lyssnade extra mycket?
Nej. Dock hade dom en singel som jag minns var min första riktiga favoritlÄt. Jag tvingade dem att sÀtta pÄ den om och om igen. Looking out my back door med Creedence Clearwater Revival.

    3. Var det förÀldrarnas skivor som gjorde att du kom i kontakt med rock/metal eller nÀr skedde det?
Nej. Det var mer klasskompisar. Jag vÀxte upp smack dan i ryggmÀrkeshÄrdrockens 80-tal.

    4. Vilka var dina favoritskivor i tidig Älder och varför?
Man hade ju inte sÄ mycket pengar till skivor nÀr man var i den Äldern. Man köpte en och sÄ lyssnade man skiten ur den tills det var dags att köpa en ny. Min första hÄrdrocksskiva jag köpte sjÀlv var KASETTEN Wings of tomorrow med Europe. Första egna LP-skivan var Made in japan med Deep Purple. Lyssnade mycket pÄ Dios tvÄ första. WASPs första var ocksÄ en lÄngkörare.

5. Vilka skivor och band var det som gjorde att du verkligen fattade att det var rock/metal som var grejen?
Bark at the moon med Ozzy. Mitt musiklyssnande hade vid det laget inskrÀnkt sig till allehanda hits som spelades pÄ radion (första egna skivan var Oh Julie med Shakin Stevens. Den andra Puttin on the ritz med Taco). Men nÀr en klasskompis spelade den i klassrummet blev jag blown away och efter det identifierade jag mig som hÄrdrockare.
 
 6. Besöker du fortfarande skivaffÀrer i den mÄn dom finns och köper riktiga skivor?
Nej. Den tiden Àr över. Sista Äret jag köpte skivor var ca 2008 och vid det laget var all vinyl nerplockad i kÀllaren.
 
7. Vilket och varför Àr ditt favoritformat? Streaming? Cd? Vinyl?
Streaming. JÀttepraktiskt ju. Jag skulle vilja vara en vinylnörd men 1. Det finns inte utrymme 2. Jag har för djÀvla mÄnga intressen som slÄss om min begrÀnsade tid och musiken har hamnat pÄ efterkÀlken. Fast jag lyssnar ganska mycket pÄ ny musik. Det Àr ju ganska ovanligt för nÄn som pushar 50 ÀndÄ. NÄgot av det bÀsta jag vet Àr att lÀsa musiktidningar och kolla upp banden eller artisten pÄ spotify.
 
    8. I och med att man vÀxer upp (nÄja) sÄ brukar musiksmaken Àndras nÄgot. Lyssnar du uteslutande pÄ rock/metal eller har du lagt till lite andra genres i ditt lyssnande?
Om jag har. Jag har alltid haft ett stort musikintresse som inbegriper allt frĂ„n italienska 60-talssoundtracks, svensk populĂ€rmusik frĂ„n stenkakeĂ„ldern och country och allt dĂ€remellan. Som sagt, jag hinner inte nörda och grĂ€va ner mig sĂ„ mycket lĂ€ngre men pĂ„ en och samma dag kan jag ha lyssnat pĂ„ Behemoth, David Allan Coe och Östen Warnebring. Men min botten Ă€r hĂ„rdrock. Det var den musik med tillhörande livsstil jag identifierade mig med först.

9. Vilket band eller skiva Ă€r det/den mest ”pinsamma” du lyssnar pĂ„ och verkligen gillar?
Inom rock och metal finns det ingen jag tycker Ă€r pinsam. Guilty pleasures Ă€r för svaga mĂ€nniskor. Jag lyssnade pĂ„ Journey innan alla började hojta med i DonÂŽt stop believinÂŽ och de var ungefĂ€r lika kreddiga som Nickelback. Jag ÄLSKAR riktigt mesig arenarock som REO Speedwagon, Boston, Survivor och sĂ„nt. Foreigner! Min mun var ett gravallvarligt streck nĂ€r KillinggĂ€nget drev med folk som gillade Toto. Men om vi utökar sökningen till all musik sĂ„ Ă€r jag sjĂ€lv lite förvĂ„nad över hur ofta jag spelar Eloise med Arvingarna. Det mĂ„ste vara de ELO-liknande strĂ„karna ...
 
10. Är det nĂ„t eller nĂ„gra band som slĂ€ppt nĂ„n grym skiva som du tycker förtjĂ€nar lite mer uppmĂ€rksamhet Ă€n dom fĂ„tt?
Gathering of kings har vÀl hamnat lite i skymundan av (grymma) Night Flight orchestra. De verkar ha lite samma idé pÄ nÄt sÀtt. Skivan The Dark Element med Anette Olzon och Jani Lilmatainen lyssnade jag ocksÄ mycket pÄ.
 
   11.  Är det nĂ„got skivslĂ€ppande band inom metalgenren som du inte alls förstĂ„r att folk kan lyssna pĂ„?  
Nej.

12. Vilket band och vilken skiva har gjort störst intryck pÄ dig genom livet?
Jag kan inte sÀga bara ett band men det finns iallafall en person som stÄr i centrum för det mesta av mitt musikdiggande och det Àr Ronnie James Dio. Hans röst var magisk. Men det gÄr ju inte att sÀga EN skiva. Det Àr ju en rak linje av galen kvalité rakt genom Rainbow, Black Sabbath och Dio.
 
13. Och nu det svÄraste. Du fÄr vÀlja endast 5 skivor att lyssna pÄ resten av livet. Vilka blir det?
Utan inbördes ordning:
Rainbow - Rising
Rainbow - Long live Rock N Roll
Black Sabbath - Heaven & Hell
Dio - Holy Diver
Jethro Tull - Thick as a brick
 
Kommentera inlÀgget hÀr: