𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

Corpse Skelethor - DREADFUL FATE, IN AETERNUM, ex DESTROYER 666, ex DIE HARD

Kategori: AllmÀnt

Dreadful Fate
1. Vilken sorts musik lyssnade dina förÀldrar pÄ nÀr du vÀxte upp?
En del dansband och annan dansrelaterad musik, sÄdant som aldrig har intresserat mig alls.
 
2. Var det nÄgra av deras skivor som stod ut och som du lyssnade extra mycket?
MÄste vÀl vara den dÀr gamla stenkakan med Glenn Miller.
 
3. Var det förÀldrarnas skivor som gjorde att du kom i kontakt med rock/metal eller nÀr skedde det?
Nej, det var nÀr syrran tjejlyssnade pÄ The SweetŽs "Ballroom Blitz" igen och igen som jag först fastnade för rockmusik pÄ allvar, det var i slutet av 70-talet.
 
4. Vilka var dina favoritskivor i tidig Älder och varför?
Första hÄrdrocksplattorna som jag köpte var Kiss debutplatta och Iron MaidenŽs "Killers" tidigt 80-tal nÄngÄng. Det var en stor dag och hÀndelse för mig, helt klart. Sedan följde ju tusentals av andra favoritskivor i rask takt.
 
5. Vilka skivor och band var det som gjorde att du verkligen fattade att det var rock/metal som var grejen?
Se förra svaret.
Corpse Skelethor
6. Dreadful Fate slÀppte ju sitt album i olika format sÄ jag antar att du fortfarande besöker skivaffÀrer i den mÄn dom finns och köper riktiga skivor?
Absoult, men priserna i sjÀlva affÀrerna förstör allt som oftast sjÀlva upplevelsen i att fortsÀtta stödja just skivaffÀrer nÀr sjÀlva plattorna kostar typ 3 eller 4 gÄnger sÄ mycket i second hand affÀrerna Àn vad de gör pÄ valfri second hand-sida pÄ nÀtet. Det mÄste ske en förÀndring, de grÀver ju deras egna grav. De kan inte skylla allt pÄ dyra lokalkostnader anser jag.
SkivmÀssorna och dess försÀljare (de flesta av dem) har blivit en gnutta bÀttre pÄ rimliga prissÀttningar, sÄ dÀr kan man fortfarande göra fynd. Alla skivor kan inte vara "Gula geten" liksom, sÄ enkelt Àr det.
 
7. Vilket och varför Àr ditt favoritformat? Streaming? Cd? Vinyl?
Av nÄgon anledning har jag snöat in pÄ CD's pÄ senare Är. Förut var det ju LP och singlar, men nu Àr det CD som gÀller. Streaming i all Àra, jÀttebra för lyssnaren men uselt för artisten rent ekonomiskt.
Visst, man kan ju tjejlyssna hur mycket man vill för mer eller mindre noll kronor, men det finns företag som tjÀnar sÄdana pengar pÄ det hÀr med streaming, medans banden och artisterna fÄr mindre betalt Àn om de skulle samla pantburkar, sÄ lÀnge deras lÄtar inte streamas typ 1 miljard gÄnger, och det mÀrkliga och patetiska i allt det hÀr kan jag tycka Àr att folk i allmÀnhet inte fattar det överhuvudtaget.
 
8. I och med att man vÀxer upp (nÄja) sÄ brukar musiksmaken Àndras nÄgot. Lyssnar du uteslutande pÄ rock/metal eller har du lagt till lite andra genres i ditt lyssnande?
Inte direkt. Jag föredrar metal men jag kan lyssna pÄ och uppskatta en del mer vanlig rock som DAD och Billy Idol och en del andra band nuförtiden, som jag inte direkt diggade nÀr jag vÀxte upp.
 
9. Vilket band eller skiva Ă€r det/den mest ”pinsamma” du lyssnar pĂ„ och verkligen gillar?
FörstÄr egentligen inte frÄgan alls? Varför ska man lyssna pÄ en pinsam skiva/artist och sedan gilla den/det ÀndÄ?
 
10. Är det nĂ„t eller nĂ„gra band som slĂ€ppt nĂ„n grym skiva som du tycker förtjĂ€nar lite mer uppmĂ€rksamhet Ă€n dom fĂ„tt?
Mer eller mindre alla mina favoritband/skivor. Men framförallt debutplattan "The Awakening" med MERCILESS, detsamma med nÀstan varenda MALEVOLENT CREATION och SADUS plattor.
MEGASLAUGHTER "Calls From The Beyond" (visst, omslaget hjÀlpte ju inte direkt)
BÄda KAAMOS albumen. Sen skulle jag vilja pÄstÄ att NOMINON har slÀppt jÀvligt mycket bra plattor som inte direkt fick den uppmÀrksamhet som de förtjÀnade. För att inte nÀmna alla gamla band som aldrig fick slÀppa nÄgon platta, typ SINDROME, LEPROSY, PRIME EVIL och sÄ vidare.
 
11. Vilket band och vilken skiva har gjort störst intryck pÄ dig genom livet?
MERCILESS "The Awakening".
 
12. Och nu det svÄraste. Du fÄr vÀlja endast 5 skivor att lyssna pÄ resten av livet. Vilka blir det?
MERCILESS "The Awakening" (börjar det bli tjatigt?)
DIO "Holy Diver"
SADUS "Illusions"
EUROPE "Wings Of Tomorrow"
IRON MAIDEN "Piece Of Mind".
 
Kommentera inlÀgget hÀr: