𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

Anna Skogö - HONEYMOON DISEASE, ACIDS TRIP

Kategori: AllmÀnt

(Anna vill först meddela att Honeymoon Disease ligger för nuvarande pÄ is. Mer info kommer framöver.
Hon koncentrerar sig pÄ sitt nya projekt AcidŽs Trip sÄ lÀnge)
 
1. Vilken sorts musik lyssnade dina förÀldrar pÄ nÀr du vÀxte upp?
Pappa Ă€r en bluesgubbe och mamma Ă€lskar Stones/ Animals/ Yardbirds/ Nugget 60’s sĂ„ vĂ€ldigt tidigt var det mycket harmonibaserad musik hemma. Pappa spelar hammondorgel ocksĂ„ sĂ„ jag har vuxit upp med att bĂ€ra backline till och frĂ„n hans gig pĂ„ helgerna och hĂ€ngt i pubmiljöer med andra Ă€ldre musiker. 100 kilo hammondorgel skojar man inte bort!! VĂ€ldigt spĂ€nnande och lĂ€rorikt.

 2. Var det nÄgra av deras skivor som stod ut och som du lyssnade extra mycket?
Framförallt mammas Stones-plattor och pappas Blues/ Hammond-samling, som t.ex Chicken Shack och The Faces med Rod Stewart. Allt det spelar jag fortfarande i mitt dj-set, det gÄr alltid hem bland folk.

 3. Var det förÀldrarnas skivor som gjorde att du kom i kontakt med rock/metal eller nÀr skedde det?
Det kan man dels sÀga, men det tog fart pÄ riktigt nÀr jag som 13/14-Äring fick tag pÄ Fighting-skivan med Thin Lizzy och blev polare med hÄrdrockseliten i Uppsala. Alla mina vÀnner dÀr spelade i band och Àlskade hÄrdrock lika mycket som jag. Band som idag heter In Solitude, Degial och Watain.

  4. Vilka var dina favoritskivor i tidig Älder och varför?
Fighting med Lizzy Ă€r min absoluta favoritskiva. Fattar man inte den plattan har man öroncancer. Den har allt frĂ„n gitarrharmonier, till fantastiskt trumspel och arrangemang. SĂ„ngmelodierna Ă€r perfekta och den plattan sammanfattar hur det Ă€r att vara 14 Ă„r och dricka folköl med sina vĂ€nner. En annan platta Ă€r Never turn your back on a friend med Budgie, av samma anledning. Även Left hand path med Entombed.

 5. Vilka skivor och band var det som gjorde att du verkligen fattade att det var rock/metal som var grejen?
SvÄr frÄga, men nÀr Hampus frÄn Degial/ Watain introducerade Slayer för oss i replokalen förstod man ju att allt annat kunde slÀnga sig i vÀggen. Den kÀnslan var obeskrivlig, vilt jÀvla riffande och aggressionen i musiken gjorde att man kÀnde sig som hemma. Kiss Àr ocksÄ en stor faktor till varför mitt gitarrspel lÄter som det gör.
 
6. Honeymoon Disease slÀpper ju fortfarande skivor i olika format sÄ jag antar att du fortfarande besöker skivaffÀrer i den mÄn dom finns och köper riktiga skivor?
Jag köper vÀldigt mycket vinyler, uteslutande och jag köper frÀmst mina pÄ skivmÀssor eller nÀr vi Àr ute pÄ turne. MTS City Sound i Oldenburg, Tyskland levererade min nuvarande favoritplatta med Duke Jupiter - Jupiter 1. JÀvlar va bra det Àr! Handlar runt 1-2 tusen kr i stöten om möjligt.

 7. Vilket och varför Àr ditt favoritformat? Streaming? Cd? Vinyl?
Vinyl och kassett, har alltid varit och kommer alltid att vara.

 8. I och med att man vÀxer upp (nÄja) sÄ brukar musiksmaken Àndras nÄgot. Lyssnar du uteslutande pÄ rock/metal eller har du lagt till lite andra genres i ditt lyssnande?
Ska man spela t.ex Black Metal kan man inte uteslutande lyssna pÄ den gengren för det ger inga nya kreativa inputs. Klassisk musik Àr nÄgot som jag alltid har lyssnat mycket pÄ och min första skiva som 6Äring var med Mozart. Smaken har absolut Àndrat sig, jag blandar psyche med Kiss och Onkel KÄnkel friskt
 
9. Vilket band eller skiva Ă€r det/den mest ”pinsamma” du lyssnar pĂ„ och verkligen gillar?
Finns ingen pinsam musik. All musik har sitt syfte enligt mig. Allt ligger i betraktarens ögon (öron).

  10. Är det nĂ„t eller nĂ„gra band som slĂ€ppt nĂ„n grym skiva som du tycker förtjĂ€nar lite mer uppmĂ€rksamhet Ă€n dom fĂ„tt?
Laser Dracul Ă€r ett okĂ€nt band som jag spelar mycket hemma och ute. Jag fĂ„r eksem av doom men dom Ă€r faktiskt ett riktigt bra ”doom”-band! Duke Jupiter pĂ„ vinyl Ă€r ocksĂ„ ett riktigt fynd om man gillar stark rock.

 11. Vilket band och vilken skiva har gjort störst intryck pÄ dig genom livet?
Thin Lizzy, hela diskografin och Vio-lence med Eternal Nightmare. Dom skivorna Àr en bra beskriving pÄ hur jag Àr som person och musiker. Följsam och rakt pÄ sak.

 12. Och nu det svÄraste. Du fÄr vÀlja endast 5 skivor att lyssna pÄ resten av livet. Vilka blir det?
P1. Haha! Älskar P1, Filosofiska rummet eller Spanarna. Lyssnar mkt pĂ„ det för att Ă„terstĂ€lla min egen ljudbild. Men mĂ„ste jag vĂ€lja nĂ„gra blir det Onkel KĂ„nkel - Gammaldags Jul, Dark Throne - Panzerfaust, Destroyer 666 - Wildfire, Thin Lizzy - Renegade och The Faces - Live album.
 
 
 
Kommentera inlÀgget hÀr: