𝕭𝖆𝖘𝖙𝖆𝖗𝖉𝖘 𝖔𝖋 đ•­đ–”đ–đ–šđ–˜đ–‘Ă€đ–“

Sebastian Ramstedt - NECROPHOBIC, ex NIFELHEIM

Kategori: AllmÀnt

1. Vilken sorts musik lyssnade dina förÀldrar pÄ nÀr du vÀxte upp?
Morsan hade ett aktivt musikintresse. Hon lyssnade pÄ rock. Beatles, Rolling Stones, Hep Stars mm. Gick pÄ mycket konserter i sin ungdom. Hon berÀttade gÀrna om konsertupplevelser och försökte förklara rock'n'roll för mig. Hon gillade ocksÄ svensk pop som Gyllene Tider. Farsan var mer allÀtare. Det var Pink Floyd, Rod Stewart, ELO och en del lite mer lÀttlyssnat. Han gillade Àven Bob Marley mycket.

2. Var det nÄgra av deras skivor som stod ut och som du lyssnade extra mycket?
Jag Ă€lskade Gyllene Tiders andra platta "Moderna Tider". Än idag tycker jag det finns guld pĂ„ den. Det finns en rocknerv som backar upp popen. Även The Wall med Pink Floyd och ELO's Out of the blue var favvoplattor.

3. Var det förÀldrarnas skivor som gjorde att du kom i kontakt med rock/metal eller nÀr skedde det?
Helt klart morsans iver nÀr hon berÀttade om musik. Det var magiskt. Jag förstod snabbt att musik var vÀldigt viktig och mer Àn bara underhÄllning. Gyllene Tider fick mig att lyssna pÄ Noice som fick mig att lyssna pÄ punk. Runt 80-81 satt jag mycket pÄ biblioteket och lyssnade pÄ dom LP-skivor som fanns dÀr. Dom hade KÀrlek Och Uppror samt samlade singlar med Ebba. Nu fattade jag allvaret. Vi var ett gÀng i skolan som gillade Ebba och KSMB. Sen nÀr Iron Maidens The Number of the Beast och framför allt Accepts Restless And Wild kom hade man redan vant sig vid distade guror och snabba trummor. HÄrdrocken var Ànnu intensivare Àn punken och jag tyckte den var farlig pÄ riktigt. SjÀlvklart blev man tvÀrfast.

4. Vilka var dina favoritskivor i tidig Älder och varför?
Förutom ovan nÀmnda med Maiden och Accept sÄ var Saxon viktigast. Crusader var den första skiva jag Àgde pÄ originalformat. Kassett. Jag fick den i pÄskÀgget 1984. Det var den första skiva jag förstod fullt ut. Den var min nyckel till att deschiffrera övrig hÄrdrock. Innan nÀr jag lyssnade pÄ t.ex Fast as a shark var det mest ett jÀvla drag och buller. Men efter Saxon började jag höra nyanserna i musiken. Sen fick jag The eagle has landed med Saxon. Första liveskivan jag hörde. Nu fattade jag allt morsan hade berÀttat om. Saxon blev mitt absoluta favoritband i mÄnga Är.

5. Vilka skivor och band var det som gjorde att du verkligen fattade att det var rock/metal som var grejen?
Jag stod vid ett tillfÀlle sjÀlv i ett hörn pÄ skolgÄrden och lyssnade pÄ Maidens Hallowed be thy name pÄ min sony walkman.
Jag kommer ihÄg att jag fick en ingivelse. Att dedikera hela mitt liv till metal. Jag tÀnkte att "det hÀr Àr sÀ jÀvla bra sÄ det kommer aldrig ta slut, jag kommer aldrig Àndra mig". DÄ var jag 12 Är. Jag tycker fortfarande exakt lika. The Number of the Beast Àr vÀrldens viktigaste hÄrdrocksplatta. Inte bara för mig. Jag tror pÄ allvar att vÀrlden sett annorlunda ut utan den. Den borde skickas med en sond ut i rymden med inskriptionen "det hÀr Àr mÀnskligheten. Allt ni behöver veta finns pÄ detta ovÀrderliga stycke vinyl".

6. Necrophobic och andra band du spelat med slÀpper ju fortfarande album i olika format sÄ jag antar att du fortfarande besöker skivaffÀrer i den mÄn dom finns och köper riktiga skivor?
Ja riktiga skivor Àr heliga! Lp och kassett Àr för mig dom Ànda riktiga formaten. Jag köper minst en skiva i veckan. Ibland mer. TrÄkigt nog gÄr det inte riktigt att fynda lÀngre. I och med discogs sÄ hÄller alla samma (över)priser. Jag köper en hel del pÄ nÀtet. Jag hinner in till stan nÄn gÄng i mÄnaden sÄ resten blir internetz.
7. Vilket och varför Àr ditt favoritformat?
 Streaming? Cd? Vinyl?
Tveklöst vinyl! Omslagen, kÀnslan, doften!! Magiskt. Att öppna en ny skiva dÀr innerpÄsen hÄller skivan i ett klistrigt grepp. Doften som slÄr emot en nÀr man drar ut plattan och sen den dova dunsen av nÄlen som slÄr ned i spÄret. Inget slÄr det! 

8. I och med att man vÀxer upp (nÄja) sÄ brukar musiksmaken Àndras nÄgot. Lyssnar du uteslutande pÄ rock/metal eller har du lagt till lite andra genres i ditt lyssnande?
Jag Àr hÄrdrockare! Men jag gillar Àven annan musik. Har dock svÄrt för musik i dur och för musik som uppenbart riktar sig till idioter som vill gÄ pÄ lokal och sprattla med benen i jakten pÄ nÄn att para sig med. Men vÀlgjord musik som fyller mig med en kÀnsla som Àr större Àn underhÄllning. Jag gillar viss techno, depprock, triphop, country, rock och pop. Min absoluta favorit artist Àr Alice Cooper och han har ju glidit ut och in i genrar. Jag gillar nog faktiskt allt med honom. PÄ ett eller annat sÀtt. Till och med skitskivor som Trash och Hey Stoopid har sina poÀnger.

9. Vilket band eller skiva Ă€r det/den mest ”pinsamma” du lyssnar pĂ„ och verkligen gillar?
Jag tycker inte att musik Àr pinsam. Jag Àr för gammal för att bry mig om sÄnt. Men andra kanske skulle tycka att det var pinsamt att jag gillar t.ex Kim Wilde. Eller tidiga Gyllene Tider.

10. Är det nĂ„t eller nĂ„gra band som slĂ€ppt nĂ„n grym skiva som du tycker förtjĂ€nar lite mer uppmĂ€rksamhet Ă€n dom fĂ„tt?
Ja Metal Church. Det Àr ju sinnessjukt att deras första platta inte Àr satt pÄ samma pidestal som t.ex Master of Puppets. SÀrskilt eftersom den Àr extremt mycket bÀttre Àn Master of Puppets. En av vÀrldens absolut bÀsta metalskivor. Lika bra som Defenders of the Faith eller Bark at the moon.

11. Är det nĂ„got skivslĂ€ppande band inom metalgenren som du inte alls förstĂ„r att folk kan lyssna pĂ„?
Mja jag kan fatta varför vilsen ungdom lyssnar pÄ t.ex metalcore eller folk metal. Det fyller vÀl nÄt slags tomrum. Men djent. Fan sorry. Visst det kanske Àr imponerande. Men hur bra lÄter det att kunna rÀkna till exakt 7 och trefjÀrdedelar. Hur mÄnga strÀngar behöver man nÀr man ÀndÄ bara spelar 00000100000000110000001.
JÀvligt trÀkigt i mina öron. Men svÄrt, visst.
 
12. Vilket band och vilken skiva har gjort störst intryck pÄ dig genom livet?
Iron Maiden och Cooper pÄ delad 1:a. The Number of the Beast och Love it to death.

13. Och nu det svÄraste. Du fÄr vÀlja endast 5 skivor att lyssna pÄ resten av livet. Vilka blir det?
Ovan nÀmnda behöver jag inte pÄ i fysiskt format
Varenda ton Àr inprÀntad i hjÀrnan. Dessutom Àr det omöjlugt att vÀlja. Men jag hasplar ur mig nÄgra.  SÄ det fÄr bli:

Judas Priest - Defenders of the faith
Iron Maiden - Piece of mind
Ozzy Osbourne - Bark at the Moon
Alice Cooper - Billion dollar babies
Metal Church - Metal Church
Kommentera inlÀgget hÀr: