Snowy Shaw
Kategori: AllmÀnt

Jo fan, jag vaknade imorse pÄ ett sÀllsynt strÄlande humör med en viss lÀttnad efter att ha klippt fÀrdigt materialet till 23 lÄtar till min kommande DVD. Men som den smÄtt cyniska realist jag Àr, lite för bra för att vara sant och tÀnkte jag nÀr smÀller det? Och ett par timmar senare fick jag ett mycket trÄkigt besked att en gammal polare blivit hjÀrndöd.
2. Det kÀnns ju som om du spelar hundra instrument! Vilka kan du egentligen och var det trummor som var ditt förstaval?
Hahaha! smÄtt överdrivet mÄ jag sÀga, det Àr förresten hela grejen med epitetet multi-instrumentalist som folk kallar mig hit och dit. Jag lirar gura, bas, trummor och sÄng,.. och i studio Àven lite keyboard vid behov. MÀrkvÀrdigare Àn sÄ Àr det inte, och jag Àr egentligen bara intresserad av att kunna skriva och förmedla mina lÄtar, och inte det minsta ambitioner att kunna briljera som instrumentalist och riva av nÄgra snabba sweep shredder solon eller sÄnt. HÀnder vÀl dock att jag gör nÄt gitarr solo emellanÄt, i nÄn slags old school penta skala a Žla Ace Frehley vilket Àr det jag gillar och behÀrskar. Och jo, det var trummor jag började med, men insÄg snart att det var svÄrt att skriva lÄtar pÄ trummor sÄ jag började plinka lite pÄ mina bandpolares instrument och blev med tiden gradvis lite bÀttre.
3. KÀndes det inte som att en rockstjÀrna kunde heta Tommie Helgesson eller vad var det som fick dig att byta till just Snowy Shaw?
Jo du. Innan jag legalt valde att byta till mitt nickname/stage för ca 18 Är sedan sÄ hette jag Tommie Mike Christer, Hur mÄnga musiker finns det inte som heter Tommy, Tom eller för att inte tala om antalet Mike eller Chris. SÄ att anta en variant av Snövit eller Tomten som jag kallats sen barnsben kÀndes helt rÀtt. För inte fan anstÄr det mig att vara en i mÀngden om du nu trodde det ;-)

4. Var det Kiss som gjorde att du fick upp ögonen för rockmusiken eller vilka var dina musikaliska förebilder nÀr du vÀxte upp?
Jo, jag lyssnade lite halvhjÀrtat pÄ Sweet, Deep Purple och Nazareth tidigare men det var i och med upptÀckten av KISS- Destroyer vÄren Ž76 som mitt liv förÀndrades och resulterade i en massiv KISS hysteri och mani under ett par Är. Det var vÀl egentligen inte sÄ mycket musikaliska förebilder som hela KISS paketet i sig, om man bortser frÄn Bob Ezrin proddade Destroyer. Om jag skall vara helt Àrlig sÄ tröttnade jag och tyckte dom blev lite vÀl barnsliga med papp pistoler och annat, och dÄ jag typ 8-9 bast. Magnus Uggla's mÀsterverk " varför ska man ta livet av sig,.. frÄn Ž77 var ju faktiskt betydligt tuffare Àn Love Gun om man sÀger sÄ.
Sen var det Thin Lizzy och AC/DC, innan jag föll för vÄgen av svenska rock/pop/punk band som Noice, Gyllene Tider, Snowstorm, Magnum Bonum osv. Och det var vÀl sÄ smÄningom just den vÄgen med svenska rockband som sjöng pÄ svenska som fick mig att vilja starta ett band eftersom just dom svenska texterna erbjöd en slags öppning. Ingen kunde ju spela eller hade knappt ens sett ett instrument i verkligheten..
5. Det kÀnns ju som om du var med i Göteborgstrakten nÀr mÄnga bra band tog sin början. Vilka skulle du sÀga utmÀrkte sig redan dÄ som man kunde se skulle bli nÄt?
Om vi snackar 80 tal och inte fenomenet Gothenburg Sound som ju Ă€r ett vida kĂ€nt begrepp runt om i vĂ€rlden men som intrĂ€ffade lĂ„ngt senare, sĂ„ kan jag inte direkt komma pĂ„ nĂ„gra band utan snarare talangfulla individer som utmĂ€rkte sig och tippades gĂ„ lĂ„ngt. FrĂ€mst kommer jag att tĂ€nka pĂ„ Mikkey Dee, men Ă€ven Ia Eklundh, Denny Olsson, Pete Blakk, Joel Starander, Tony Jelenchovich, Christer Ărtefors, Michael Moon, Wojtek Lisicki och en drös till inklusive mig sjĂ€lv. Men fĂ„ pallade trycket och lyckades hĂ€nga kvar och förvalta sin talang pĂ„ ett eller annat sĂ€tt, tyvĂ€rr. Vad det gĂ€ller hela Göteborgs Döds scenen med At the Gates, Dark Tranquility, In Flames etc sĂ„ bubblade det mest underground och gick mig ganska obemĂ€rkt förbi tills Fredman lyckades med konststycket att skruva till en lyssningsbar och grym produktion pĂ„ Slaughter of the Soul runt ÂŽ95 och dĂ€rmed satte ribban och standarden för vad som blivit kĂ€nt som Gothenburg Death Metal. I samma veva hĂ€ngde jag i Studio Fredman och lirade in med Whipped Cream, och Fredman blev sĂ„ tagen av hur jag lirade trummor och lĂ€mnade drivor med trasiga stockar efter mig att nĂ€r han skulle starta sig eget heavy metal band tillsammans med grekiska wonderkidden Gus G fanns det egentligen bara en snubbe för jobbet.
6. Var det genom Andy La Rocque och Mikkey Dee som du fick kontakt med King Diamond eller hur gick det dÀr till?
Julen Ž88 trÀffade jag Mikkey ute pÄ krogen och han avslöjade att han skulle sluta i King och tyckte jag skulle ta över efter honom, men jag avfÀrdade det som fyllesnack och ville köra mitt eget band The Shaman. NÄgra mÄnader senare hörde Pete Blakk av sig frÄn Los Angeles dÀr dom bodde pÄ den tiden, och Pete hade haft ögonen pÄ mig under flera Är och ville att vi skulle lira ihop. Vi möttes upp nÀr han kom hem till Göteborg frustrerad och arg efter att han genomlidit auditions med över 40 vÀlkÀnda trummisar frÄn hela vÀrlden, utan resultat. Han ville egentligen behÄlla mig för sitt egna tilltÀnkta band men lite rutin kunde ju inte skada liksom, varpÄ han frÄga om jag skulle vara intresserad att lira med King Diamond. Jag fick en tape och skulle lÀra mig 3-4 K.D lÄtar till dan dÀrpÄ, vilket jag gjorde och vi testade i min replokal. Han bad att fÄ lÄna telefonen pÄ kontoret och ringde King, och sa bara " Du kan sluta leta nu, jag har den bÀsta trummisen vi nÄnsin kan fÄ" och nÄn vecka efter drog vi till L.A... and the rest is as they say history :-)

ăPĂ„ den tiden var det inte kult utan ett stort vĂ€l etablerat band at the peak of their heyday, och jag hade den enorma turen att hamna mitt dĂ€r i. Jag var tidigt ett fan av Mercyful Fate efter deras medverkan pĂ„ en samlings platta med Black Funeral som jag föll direkt för. Jag lyssnade en hel del pĂ„ första plattan Fatal Portrait med King, men sen föll det lite bort av nĂ„gon anledning.
8. Du hann ju göra The Eye med King och sedan bla Time med Mercyful Fate innan du slutade. Varför blev det ingen fortsÀttning?
Det rörde sig om en period mellan sommarn Ž89 till hösten Ž94, och jag slutade helt enkelt eftersom jag inte kÀnde mig tillfredsstÀlld eller mÄdde bra i det lÄnga loppet dÄ jag ville fÄ utlopp att göra min egen musik och kÀnde att jag inte fick tillrÀckligt med utrymme.
9. Det kÀnns som om mÄnga antyder att King skulle vara lite svÄr att arbeta med men inget som dom sÀger rÀtt ut. Hur ser du pÄ den saken?
Nja, kan förstÄ det till viss del men det hÄller jag inte med om eftersom jag förmodligen Àr lika besvÀrlig sjÀlv, om inte vÀrre. Jag har som motto att lÄta visionÀren i frÄga leda och göra vad jag kan för att bistÄ och hjÀlpa förverkliga visionen, och King Àr ju den som har visionen och den primÀra lÄtskrivaren med veto i sitt band. Och jag förvÀntar mig att andra gör likadant med mig.

Jo, vi har haft sporadisk kontakt via skype och telefon dom senaste Ären. Nu Àr det ju sÄ att Hal och Denner bor i Köpenhamn medan King bor i Dallas, sÄ det Àr ju av förklarliga skÀl ett betydligt besvÀrligare och kostsamt projekt att fÄ över honom för ett litet gÀst inhopp. Men detta utesluter ju inte att han kan komma att gÀsta mitt gig framöver.
11. Listan med grupper du medverkat i kan göras lÄng, bla
King Diamond
Memento Mori
Mercyful Fate
Illwill
Notre Dame
Dream Evil
Therion
XXX
Dimmu Borgir
Loud N'Nasty
Sabaton
Beror helt pÄ ur vilket perspektiv man ser pÄ det. Sabaton var tveklöst mest vÀl organiserade och pÄ det hela taget kanske det bÀsta gÀnget kamrater om man bortser frÄn Dream Evil. King Diamond betydde enormt mycket och förÀndrade mitt liv till det bÀttre, sÄ det kommer jag alltid vara tacksam och bÀra varmt i hjÀrtat.
Alla saker jag gjort har varit givande pÄ ett eller annat sÀtt, bÄde positivt och negativt. Vissa saker kunde man ju besparat sig besvÀret och huvudvÀrken men man lÀr ju sig att inte göra samma misstag pÄ nytt. Och dÀrför tycker nog en del att jag kan framstÄ vÀl kritisk och cynisk nÀr dom hör av sig och vill starta band eller projekt ihop, och jag sÀger att jag hört samma saga 10.000 gÄnger förr och inte Àr intresserad. Jag följer alltid min magkÀnsla, och tyvÀrr gÄr Àven ibland emot den, vilket jag alltid fÄr Àta upp nÀr det visar sig att min första instinkt var korrekt. Therion har för mig betytt en massa oxo och gav mig chansen att etablera mig som sÄngare och frontman med Ätskilliga turnéer ute i vÀrlden, och mÄnga fans i framför allt syd Amerika och viss del öst Europa kÀnner frÀmst till mig som sÄngare och visste inte ens om att jag tidigare lirat trummor med alla dessa andra band.
En annan kul sak som jag Àr tacksam för Àr att dessa olika band har sin huvud mÄlgrupp i olika territorier i vÀrlden, sÄ att jag fÄtt chansen att turnéra runt hela vÀrlden. FörvÄnandsvÀrt nog sÄ har varken King eller Mercyful Fate trots alla Är i branschen aldrig lirat i Asien, medan Dream Evil var möjligt som mest populÀra i Japan. Under mina 6 Är med Therion har vi endast spelat 1 gig i Stockholm 2007 medan det var nÀra nog Beatles hysteri i Mexiko och latin Amerika. Och med Sabaton gjorde jag en utsÄld arena turné i Sverige och Sabaton Àr enormt stora i Europe och spelar för 1 miljon pers i Polen, samtidigt som dom Ànnu inte breakat Syd Amerika eller Asien. SÄ man kan sÀga att jag fÄtt chansen att fÄ det bÀsta av allt.

Sabaton erbjöd mig fast medlemskap frÄn dag 1 men jag avböjde och efter viss övertalning gick jag med pÄ att vara med som turnerande trummis under 6 mÄnader, vilket jag senare förlÀngde med ytterligare 6 mÄnader eftersom vi trivdes sÄ bra ihop och hade sÄ kul. Men bortsett frÄn dem sÄ gÄr jag alltid in med instÀllningen att jag kör pÄ sÄ lÀnge jag tycker det kÀnns kul och stimulerande.
13. Dream Evil sjunger ju i The Ballad pÄ deras album In The Night:
Sometimes we get tired
Ohh...of being metal stars
Sometimes we get hired
To play on Jupiter and Mars
That fucking Snowy Shaw!
Ăr detta ett litet vĂ€nskapligt skĂ€mt pĂ„ det jag frĂ„gade i frĂ„gan innan eller hur kom det till?
Jo, det Àr ett vÀnskapligt skÀmt baserat pÄ verkligheten, eftersom vart dom Àn kom sÄ blev dom pÄminda om mig pÄ ett eller annat sÀtt. Antingen dÄ fans frÄgade efter mig eller att jag dök upp i tidningar eller affischer eller spelade samma festival eller dylikt. Jag tyckte det var en kul idé att göra en lite cameo appearance i videon, och det Àr vÀl i min smak kanske det roligaste dom skitit ur sig sen vi gjorde Book of Heavy Metal.

Jag var med i ca 10 mÄnader och allt funkade perfekt med allt frÄn planering, rep och skivinspelningarna osv tills deras manager slyna dök upp och utövade sitt sinnesjuka manipulativa maktspel och förpestade hela tillvaron. Jag höll pÄ att bli galen pÄ kuppen och fick nog och slutade. Mer detaljer Àn sÄ vill jag inte avslöja om detta just hÀr och nu...
15. Det var en del som höjde pÄ ögonbrynen nÀr du medverkade i melodifestivalen med Kee Marcello 2005. Hur blev du inblandad i det och hur ser du pÄ det idag?
Som jag alltid sett pÄ det, som en rolig erfarenhet, varken mer eller mindre. Att medverka lite i perferin och banka lite trummor i bakgrunden till detta beklagliga spektakel Àr ju inget jag nÄgonsin tÀnkt eller drömt om, och jag var osÀker till en början men Kee lyckades övertala mig. Det var kul att festa hela nÀtterna med Sveriges skallertidnings elit och Skara-Bert. Jag gjorde mig inga förhoppningar om att vi skulle ta oss nÄnstans med den lÄten eller det konceptet, som jag tyckte var i bÀsta fall gammal medioker skÄpmat. Jag hade lirat in Kee's platta som studio trummis 2001 och senare hakat pÄ ett tag pÄ olika gig och festivaler, mest för att jag gillade Kee som person men tröttnade inom kort och Melodifestivalen var liksom nÄdastöten.
Dom ringde mig frÄn ledningen de tvÄ nÀstkommande Ären och ville ha med mig i diverse band konstellationer i samband med festivalen men efter att ha hört dom patetiska bidragen har jag bestÀmt avböjt och bett dem sluta ringa mig sÄvida dom inte har nÄt avsevÀrt bÀttre att erbjuda.
En jÀvligt otippad grej i samband med min lilla medverkan i melodifestival var att nÄgon mÄnad senare var jag bakom scenen pÄ Scandinavium nÀr Judas Priest soundcheckade och efterÄt ser jag hur KK Downing stirrar pÄ mig frÄn andra Àndan av hallen och kommer fram för att skaka hand och sÀger, Man, I saw you on TV the other week, you're a great drummer and I like your style. Som det gamla Judas fan jag Àr allt sedan British Steel 1980, som identifierat och kollat in honom dÄ jag haft en tendens att förlika mig med andra blonda rockers, sÄ blev jag sÄ förvÄnad att jag fick tunghÀfta och lyckades bara klÀmma ur mig , Oh thank you...
Rollerna borde ju rimligtvis vara ombytta, och vem fan trodde att The metal gods satt och glodde pÄ Svenska Melodifestivalen liksom...

16. Med Loud NŽNasty blev det ju en kort period och sedan med XXX med samma medlemmar. Var det bara menat som en skiva med XXX eller varför blev det inte fler?
Nej för fan, vi bara vÀntar pÄ att Chris skall höra av sig. Han gick under jorden i början 2009 och har varit försvunnen sedan dess. Han blev tydligen sol & vÄrad och brudjÀveln snodde allt inklusive bandkassan. Jag har massvis med grymma lÄtar skrivna för XXX liggande sedan dess, men Ären gÄr ju och Rob och jag har vÀl nÀstan slutat tro.

DÄ och dÄ dyker vÀl det upp nÄt bra som jag rÄkar ramla över av en slump, men rent generellt sÄ har jag slutat vara intresserad och hÄlla mig uppdaterad sen typ 1985 :-)
18. Hur mÄnga erbjudande fÄr du pÄ ett Är ungefÀr frÄn folk som vill ha med dig i olika band?
Nja, runt 8-10 stycken kanske plus en drös gÀstspel och inhopp. Trots allt jag varit inblandad i genom Ären skulle folk skulle bli förvÄnade över hur mÄnga fler jag tackat nej till. En del riktigt stora etablerade band och artister.
19. Har du nÄn speciell artist eller band pÄ din önskelista du skulle vilja jobba med i framtiden som inte skulle vara helt omöjligt att fÄ till?
Vill helst köra mina egna grejer nu och det Àr dÀrför jag tackar nej till allt och har slutat alla band. Men det finns ju en hel del artister man beundrar och gÀrna skulle göra ett litet samarbete ihop med. Nicke Andersson, Miss Li och Niklas Frisk för att nÀmna nÄgra svenskar.

20. Hur ser den nÀrmaste framtiden ut nu? Band? SkivslÀpp? Turnéer?
Therion slÀpper i dagarna en fet live DVD med material frÄn 20 Ärs jubileums turnén 2007 och en massa senare material, sÀkerligen frÄn den kort film vi gjorde i Italien för spelet 011 och sÀkert frÄn Hellfest i Frankrike nÀr vi hade inga mindre Àn Judas Priest som support. Har inte sett den sjÀlv Ànnu sÄ jag vet inte sÄ noga. Sen sÄ Àr jag i slutfasen med min egen live DVD/CD som jag suttit och klippt och mixat och joxat med. Sen skall jag pÄbörja mina egna inspelningar med nytt material, och skriva klart min bok sÄ klart osv. I hopp om att hinna ikapp med mina egna projekt som jag tvingats lÀgga Ät sidan medan jag turnérat ett helt Är pÄ med Sabaton sÄ har ju tackat nej till alla erbjudanden om att turnera och gigga i Är, men blir eventuellt lite gÀstspel hÀr och dÀr som nu pÄ torsdag med Raubtier pÄ TrÀdgÄr'n i Göteborg.
Snowy Shaw Website: http://www.snowyshaw.net/Snowy_Shaw/News/News.html
Snowy Shaw - Live Showreel In The Wunderworld: https://www.youtube.com/watch?v=n3tG5w8bjbM
Mercyful Fate - Nightmare Be Thy Name: https://www.youtube.com/watch?v=_C-pIaS-U9c
Mercyful Fate - Witches Dance: https://www.youtube.com/watch?v=gGbxgrT9s1U
Dream Evil - The Book Of Heavy Metal: https://www.youtube.com/watch?v=l_WMHg8c_4I
Snowy Shaw & Friends - Sleepless Nights (Snowy drumcamera): https://www.youtube.com/watch?v=nNKozFjTEug
Therion - Adulruna Rediviva: https://www.youtube.com/watch?v=5dCLnGCcya4
Dimmu Borgir - Gateways: https://www.youtube.com/watch?v=_jw7yk8hm_0